Pages

Sunday, 10 May 2015

Refleksi Naqibah

REFLEKSI PEMBANGUNAN DIRI II

Bagi refleksi tugasan atau projek ini, saya mendapati bahawa keseluruhan projek ini telah berjalan lancar dengan kerjasama daripada semua ahli kumpulan. Projek penghasilan sabun enzim daripada daripada buah buahan ini merupakan pengalaman pertama saya untuk menghasilkannya. Pada mulanya saya agak kurang yakin dengan idea ini, tetapi setelah mendengar penerangan daripada Pengarah kumpulan kami iaitu Wong Jun Xiang saya yakin bahawa produk ini mampu dilaksanakan. Proses penghasilan produk ini telah mencapai tahap yang sangat memuaskan dan berjaya mencapai sasaran kami. Sabun yang dihasilkan mampu menghilangkan kesan minyak di atas pinggan yang kotor setelah kami sendiri mencubanya.

            Secara berkumpulannya, saya amat berbangga dengan kumpulan ini iaitu BIG 10 HERO.Walaupun sering mengalami kekangan masa untuk mengadakan perjumpaan dan perbincangan serta penghasilan projek, namun kami mampu mengatasinya. Disebabkan banyaknya program lain, kami semua mengambil inisiatif dengan membahagikan tugas mengikut kesesuaian ahli kumpulan. Selain itu, tiada masalah komunikasi atau kecelaruaan melainkan di whatsapp jika intepretasi salah.

            Selain itu, keberhasilan dan keberkesanan produk ini juga adalah dengan hasil tunjuk ajar dari pensyarah, Puan Fatin Hazwani. Beliau telah memberikan beberapa cadangan yang bernas untuk menaiktaraf penghasilan sabun ini. Di samping itu, beliau juga telah memberikan komen yang kritis dan membina untuk produk kami. Bagi pembelajaran dan pengajaran kami mampu memahami apa yang dipelajari dengan mudah. Input mengenai pembangunan diri II ini juga mudah di terima dan mendapat kesan di dalam diri kami. Teknik pengajaran juga sangat berkesan untuk menarik perhatian pelajar bagi subjek ini.


            Berdasarkan elemen yang diterapkan di dalam pembangunan diri II ini,
·    1.    Komunikasi.
       Kemahiran komunikasi dapat ditingkatkan di kalangan ahli 
       kumpulan.
- Contohnya komunikasi secara terus dapat menyampaikan maklumat yang tepat.
- Komunikasi melalui laman sosial seperti whatsapp yang memerlukan etika dan cara yang betul bagi tidak tersalah intepretasi maklumat.
·      
      2.    Pemikiran kritis dan saintifik
-   diaplikasikan di mana kami memikirkan cara pembuatan sabun tanpa menggunakan bahan kimia dan bagaimana ia boleh memberikan kesan.
·     
      3.    Pembelajaran sepanjang hayat
-   teknik ini dapat di gunakan di masa akan datang dan menjimatkan kos dan ia boleh diaplikasikan dan di ajar kepada masyarakat.
·         
       4. Keimpinan dan penyelesaian masalah
-    Melalui tugas yang telah dibahagikan dan bahagian yang harus dilakukan, setiap ahli mampu memimpin kumpulan agar dapat menyelesaikan tugasan pada masa yang ditetapkan.Penyelesaian masalah dapat dipraktikkan bagi mengatasi kesulitan yang terjadi.

       Kesimpulannya, Pembangunan Diri II ini mampu menjana pemikiran yang kritis dan meningkatkan lagi prestasi dan kebolehan yang ada di dalam diri. Selain itu, ia juga menguji kemampuan diri dan melatih  diri agar dapat menguruskan masa dengan pembelajaran dan penghasilan projek. Harapan saya agar teknik pembelajaran di dalam subjek ini dapat dikekalkan kerana ia merupakan satu platform untuk pelajar mengembangkan minda dan daya pemikiran.

            written by : NAQIBAH FATINI

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com